Skip to main content

WIRELESS OH WIRELESS - 2

Petang tadi semasa sedang sibuk memaku wire LAN untuk kemasan terakhir sistem wireless sekolah, aku disapa oleh GB Cikgu Roznan. Katanya " Cikgu Hak, payahnya ***** nak luluskan peruntukan wireless hak kita minta...." Aku diam jee, dalam hati..kalau payah-payah, aku sponser saja. Setakat ini aku telah beli satu wireless router 3G 100M dengan harga tertulis pada kotak RM140.00 dan satu wireless router 75M dengan harga tertulis pada kotak RM75.00. Satu swicth dengan harga tertulis pada kotak RM63.00. Tiga kabel LAN 50 meter dengan harga setiap satu RM50.00 dan satu kabel LAN 30 meter dengan harga tertulis pada kotak RM33.00 dan sedikit belanja untuk lain-lain spt 2 kotak klip wayar dan kotak plag.

Hari Khamis lepas; 7 Julai 2011 aku hantar bil pada PK1 sebanyak RM500 lebih. Belum termasuk lain-lain belanja dan upah wiring plag belakang blok B. Semalam aku terlihat **** datang ke sekolah, ingat ko nak sain cek..top..top timbul cerita.. tak sir sain cek pula sebab....tak apalah kita pakat-pakat sponser ye...
Sebenarnya silap aku juga..masa minta budjet dulu, aku minta RM250.00 saja untuk upgred sistem wireless sekolah. Top-top perbelanjan lebih 100%. Sebenarnya aku tersilap budjet..kerajaan pun minta peruntukan tambahan..budjet ore tua nii apalah sangat. Tentunya ada silap dan salahnya.
Perlu juga diingati bahawa PK1 telah beri pinjam RM250.00 untuk tujuan upgred wireless dan perbelanjaan yang aku sendiri keluarkan lebih RM300.00 tetapi malangnya sehingga kini 15 Julai 2011, sietem wireless dan schoolnet tidak boleh digunakan kerana kabel telefon kena curi. Punya syoknya.. kebel yang kena curi tu...betul-betul depan sekolah..jalan besar, ada lampu jalan. Pun kena curi....

Comments

Popular posts from this blog

Garis Panduan Pembelian Peralatan ICT

G Bagi permohonan baru sila dapatkan kelulusan dari Unit Akaun JPN untuk menggunakan wang SUWA. Setelah mendapat kelulusan dari Unit Akaun JPN, isi   borang JKICT . Borang boleh dimuat turun dari laman web Sektor Pengurusan Maklumat dan ICT atau melalui fax. Buat surat permohonan pembelian Dapatkan sebut harga syarikat Dapatkan sijil pendaftaran kewangan syarikat Buat salinan baki terkini akaun buku tunai dan buku subsidiary Hantar permohonan anda ke Sektor Pengurusan Maklumat dan ICT. Rujukan di sini

CD Kaspersky Antivirus TM School Broadband

Hari ini, 18 Mei 2011 ( Khamis) aku baru terima 2 keping CD Installer TM School Broadband. Urusan borang perakuan penerimaan diuruskan oleh En Amran. Satu keping CD diletakkan di pejabat ( dlm simpanan En Amran) dan sekeping lagi aku simpan untuk kegunaan makmal komputer. Mulai jam 2.00 petang aku cuba gunakan CD tersebut untuk komputer makmal. Sebenarnya hanya beberapa buah sahaja komputer yang masih berfungsi dengan baik. Kebanyakannya bermasalah kerana telah hampir 6 tahun digunakan. Dengan bantuan pegawai bahagian Helpdesk : 1800 22 77 22 aku berjaya menginstall KAV TM BB. Beberapa tips akan dikongsikan kemudian. InsyaAllah.